Project Manager – jakie doświadczenie jest najważniejsze ?

W ostatnim czasie miałam okazję uczestniczyć w kilku rozmowach kwalifikacyjnych na stanowisko Project Managera.

Oprócz znajomości środowisk klasycznego (Prince 2) oraz zwinnego (Scrum Master), języków (angielski zaawansowany – używany w pracy od lat) oraz niemiecki ( średnio zaawansowany, co prawda z certyfikatem, ale z naciskiem na średnio) zawsze pytano mnie o doświadczenie w danej branży. Oczywiście w zależności od potrzeby zapoznawałam się każdorazowo albo z obszarem zarządzania chmurą, albo obszarem Cyber security albo też z tematyką elektronicznych systemów zabezpieczeń. Niestety nie powodowało to, że od razu stawałam się specjalistką w danej dziedzinie. Ale coś, gdzieś zaczynało dzwonić:-)

Stąd moje ostatnie refleksje nad istotą stanowiska Project Managera.

Czy doświadczony PM to tylko osoba, która pracowała już w danej branży, czy też osoba, która ma wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu projektami, czasami w zupełnie innych obszarach, ale nie miała dotąd okazji pracować w danym środowisku.

Czy lepiej zatrudniać osoby, które dopiero się uczą zarządzania projektami, ale posiadają doświadczenie w danej branży, czy może jednak osoby z dużym doświadczeniem PMowym, ale niekoniecznie obracające się w wykorzystywanym przez firmę sektorze czy technologii?

Zapewne nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Zapewne wszystko zależy od specyfiki.

Natomiast wiem jedno – dobry PM powinien się odnaleźć w każdej firmie.

Dlaczego? Ponieważ metodologie zarządzania projektami są na tyle ogólne, że z założenia powinny się sprawdzać w każdym obszarze, tj. do każdego obszaru możemy dopasować jakąś metodologie – zgodną z zasadami organizacyjnymi, dynamiką pracy w firmie, spojrzeniem na cykle produkcyjne, na specyfikę danej branży.

A reszta? Reszty dobry PM powinien się być w stanie nauczyć w bardzo krótkim czasie. Dlaczego? Ponieważ taka jest jego rola – dostosowanie możliwości i sposobu realizacji  projektów do potrzeb klientów to podstawowe zadanie PMa.

PM nie musi wiedzieć wszystkiego, ale musi wiedzieć kogo w firmie zapytać, aby dana wiedzę, informacje zdobyć oraz musi mieć zaufanie swojego zespołu, bo tylko praca zespołowa pozwoli osiągnąć cele i założenia projektowe.

Ale o tym następnym razem😊

Project Manager – jakie doświadczenie jest najważniejsze ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry